ب: تامین شرکت افراد واجد شرایط بشمول کارکنان خدمات ملکی درپروسه رقابت آزاد با شرایط ذیل::
- i. تشویق کاندیدان واجد شرایط جهت ارسال درخواستی هایشان
- تشویق قشر اناث و دیگر اقشار جامعه در ارائه درخواست شمولیت
- رعایت ، عدالت وبیطرفی
- در نظرگرفتن ملاحظات عملی مانند وقت کافی برای کاندیدان و ظرفیت لازم جهت طی مراحل اسناد تعیینات .
1ب
تعیینات رقابتی برای بست های سوم الی هشتم سیستم جدید و
) 6-10) سیستم قبلی
مسئول بخش ، مسئول منابع بشری اداره مربوط ومعین اداری
الف: رئیس بخش مسئولیت دارد تا نیازمندی بست خالی را جهت احراز آن تشخیص ، لایحه وظایف جدید بست کمبود
را به همکاری مستقیم تیم متخصصین مسلکی ترتیب و همچنان معیارهای مربوط به وظیفه را درمطابقت با احکام قانون کارکنان خدمات ملکی جهت مؤافقت با رئیس منابع بشری تعیین نماید.
ب: رئیس منابع بشری در مورد اعلان بست با رئیس بخش استخدام کننده مؤافقت نموده درمرکز از کمیته تعیینات داخلی اداره مربوط ودرولایات ازکمیته ولایتی تقاضا مینماید تا پروسه رقابت بست را مطابق احکام قانون کارکنان خدمات ملکی تنظیم وطی مراحل نماید .
1 ج
آغازپروسه تعیینات رقابتی برای بست های رتبه دوم و بالا تر از آن
مسئول بخش، معین اداری، مسئول منابع بشری، بورد تعیینات
الف: رئیس بخش مسئولیت دارد تا نیازمندی بست خالی را جهت احراز آن تشخیص ، لایحه وظایف جدید را ترتیب و معیارهای مربوط به وظیفه را جهت مؤافقت با معین مربوط و رئیس منابع بشری درمطابقت با احکام قانون کارکنان خدمات ملکی تعیین نماید.
ب: رئیس منابع بشری در مورد اعلان بست با رئیس بخش مؤافقت نموده، و از بورد تعیینات تقاضا مینماید تا پروسه رقابت آن بست را تنظیم نماید.
ماده دوم
اعلانات
2 الف
اساسات اعلان
الف : تمام بست های خالی که از طریق رقابت آزاد احراز میگردند، باید اعلان گردد.
ب : تمام بست های اعلان شده باید دارای لایحه وظایف وشرایط استخدام مربوط به همان وظیفه طبق ماده هشتم قانون کارکنان خدمات ملکی باشند .
ج : بورد تعیینات ، وزارت ها وادارات مستقل دولتی مکلف اند بست های کمبود خویش را بعد از تائید سند نهائی شده ریاست تشکیلات و اصلاح اداره خدمات ملکی به اعلان بسپارند .
2ب
معلومات که در اعلان درج گردند
رئیس منابع بشری
الف : اعلان به لسان های دری و پشتو ترتیب و شامل موضوعا ت ذیل باشد :
– عنوان بست و موقعیت آن
– نام وزارت و ریاست مربوطه
– فشرده لایحه وظایف : لایحه وظایف باید هدف، مسئولیت ها و وظایف اساسی بست مربوط را توضیح نماید.
– درجه تحصیل وتجربه لازم : مطابق احکام مندرج ماده هشتم قانون کارکنان خدمات ملکی .
– مهارت ها و اوصاف لازم .
– تاریخ اخیر اخذ درخواستی ها :
– معلومات در مورد اینکه فورمه های سفید از کجا اخذ گردد و چطور/ بکدام آدرس دوباره تسلیم داده شود
– اسم ، وظیفه ، ادرس و شماره تیلفون کارکن که کاندیدان جهت وضاحت و اخذ معلومات بیشتر به وی تماس بگیرند.
نیازمندی تصدیق داکتر در صورت ضرورت مشخص گردد.
– برای مامورین برحال وظیفه الی سال 1371 برویت دفتر سوانح توسط اداره مربوط ومابعد آن درصورت شک وتردید بادرنظرداشت تائید مرجع صدور سند تعلیم وتحصیل حتمی شمرده میشود
2 ج
ساحه نشر اعلانات برای پست های رتبه 6 الی 8 سیتم جدید و کارکنان
( 6-10) سیستم قبلی
رئیس بخش، رئیس منابع بشری
الف : رئیس منابع بشری باید مسوده اعلان را بادرنظرداشت معلومات مندرجه فقره ( 2ب) ترتیب نموده و آنرا با رئیس
بخش اداره استخدام کننده مؤافقت نماید.
ب : رئیس منابع بشری باید اعلانات را نتظیم نماید تا در موقعیت های جغرافیایی طور ذیل نشر گردد:
بســـت های کابل – صرف در کابل
بست های ولایات – صرف در ولایت
ج : رئیس منابع بشری باید کاپی تمام اعلانات تکثیر شده را حفظ نماید.
2 د
ساحه نشر اعلانات برای پست های رتبه 3 الی 5
مسئول بخش، رئیس منابع بشری
الف : رئیس منابع بشری باید مسوده اعلان را بادرنظرداشت معلومات مندرجه فقره ( 2ب ) ترتیب و آنرا با رئیس بخش اداره استخدام کننده مؤافقت نماید.
ب : رئیس منابع بشری باید اعلانات را نتظیم نماید تا در موقعیت های جغرافیایی طور ذیل نشر گردد:
بست های کابل – در شهر کابل، و دفاتر ساحوی ک م ا ا خ م .
بست های ولایتی – در کابل و ولایت مربوط و دفاتر ساحوی ک م ا ا خ م .
ج : رئیس منابع بشری باید کاپی تمام اعلانات تکثیر شده را حفظ نماید.
2 هـ
ساحه نشر اعلان برای بست های رتبه دوم و بالاتر
مسئول بخش، رئیس منابع بشری و بورد تعیینات
الف : رئیس منابع بشری اعلان را بادرنظرداشت معلومات مندرجه فقره ( 2ب) ترتیب نموده به بورد تعیینات خدمات ملکی ارسال نماید بورد تعیینات آن را تنظیم نموده درسرتاسر افغانستان نشر نماید .
ب : بورد تعیینات کاپی تمام اعلانات تکثیر شده را همراه با سایر اسناد مربوط به تعیینات الی پنج سال حفظ می نماید.
2 و
مد ت اعلان
رئیس منابع بشری و بورد تعیینات
الف : مدت اعلان برای بست های رتبه6 الی 8 سیتم جدید همچنان (6-10) سیستم قبلی برای مدت دو هفته (12 روز کاری) تعیین گردد.
ب : مدت اعلان برای بست های خالی سوم الی پنجم برای سه هفته (15 روز کاری) تعیین گردد.
ج : مدت اعلان برای بست های خالی دوم و بالاتر ازآن برای چهار هفته (20 روز کاری) تعیین گردد.
2 ز
تکثیر اعلانات کاریابی
رئیس منابع بشری و بورد تعیینات
اعلانات باید به بهترین و مؤثرترین وجه آن ، به توجه اشخاص واجد شرایط بدون جانبداری و بیطرفی کامل رسانیده شود.
الف : برای بست های رتبه سوم الی هشتم سیستم جدید و (3-10) سیستم قبلی رئیس منابع بشری باید:
1 – اعلان کاریابی را در بورد اعلانات در موقعیت های مناسب در سرتاسر دفاتر وزارت و اداره مربوط نصب نموده و تمام روئسای ادارات را هدایت بدهد تا آنرا به استحضاری تمام مامورین مربوطه خود برسانند .
3- اعلان کاریابی را به ادارات مرکز ومحلی در موقعیت های جغرافیایی که توضیح آن درستون ( 2 ج
و 2 د ) این طرزالعمل تعیین گردیده است تکثیرشود از آنها تقاضا نمائید تا مطابق فقره فوق اجراات نمایند .
ب : برای بست های رتبه 2 و بالاتر:
- بورد تعیینات اعلان کاریابی را به روئسای منابع بشری تمام وزارت ها ارسال مینماید.
- رئیس منابع بشری باید اعلان کاریابی را در بورد اعلانات در موقعیت های مناسب در سرتاسر دفاتر وزارت / اداره مستقل نصب نموده و تمام روئسای ادارات را هدایت بدهد تا آنرا به استحضاری تمام مامورین مربوطه خود برسانند.
2 ط
اعلان مجدد بست های خالی
رئیس منابع بشری، بورد تعیینات
الف : درصورت که درنتیجه اعلان حداقل دوکاندیدواجد شرایط دریافت نگردد اعلان مجدد برای ده روز صورت گیرد درصورتیکه
با زهم یک نفر کاندید باقی میماند شامل پروسه شارت لست گردد.
ب : هرگاه درنتیجه اعلان مجدد با زهم کاندید واجد شرایط موجود نباشد اداره میتواند دو کاندید واجد شرایط را رسما ً معرفی نماید .
ج : درصورت موافقه اداره مربوط ، استخدام کاندید ریزرفی دربست های مشابه ویکسان اقدام صورت گرفته میتواند .
د : سکرتریت بورد تعیینات کاپی تمام اعلانات تکثیر شده را حفظ مینماید.
ماده سوم
اساسات تعیین کمیته تعیینات
3 الف
تعیین کمیته تعیینات
بورد تعیینات وریاست های منابع بشری
الف : برای طی مراحل هر یک از تعیینات رقابتی، یک کمیته انتخاب متشکل از حد اقل 3 و حد اکثر 5 نفر توظیف گردد.
ج : بست اعضای کمیته انتخاب باید از بستی که در ان تعیینات صورت میگردد بلندتر باشد.
3 ب
کمیته های انتخاب تعیینات رقابتی برای بست های رتبه 3 الی 8 سیستم جدید و 3-10 سیستم قبلی
رئیس منابع بشری
الف : براساس پیشنهاد رئیس منابع بشری ومنظوری مقام اول اداره ، کمیته های تعیینات وزارت ها برای مدت الی یکسال توظیف می گیردد تا برنامه طی مراحل اسناد اعلان ، ارزیابی و انتخاب را را پیش ببرد
ب : رئیس منابع بشری باید اطمینان حاصل نماید که تمام اعضای کمیته تعیینات قبل از اینکه پروسه انتخاب آغاز گردد، راجع به اسناد
تقنینی و رسمی مربوط به تعیینات آموزش و رهنمایی حاصل نموده اند.
ج : کمیته های تعیینات ممکن برای یک یا چندین پروسه رقابتی توظیف گردند.
د : طرزالعمل ایجاد کمیته ها ، معیار های تعین رئیس و اعضاَ ، و مشخصات آنها به اساس رهنمود ( 001 ) کمیسیون مستقل
اصلاحات اداری و خدمات ملکی صورت گیرد .
3 ج
کمیته های انتخاب تعیینات بست های رتبه دوم و بالاتر
بورد تعیینات
الف : بورد تعیینات ک م ا ا خ م ، کمیته انتخاب را جهت تعیینات مامورین رتبه 2 وبالاتر توظیف مینماید.
ب : کمیته انتخاب متشکل ازکمیشنر و کارشناس عالیرتبه بورد تعیینات و یک نفر نماینده با صلاحیت از وزارت/ اداره استخدام
کننده ترکیب گردد . .
ج : یکی از کمیشنران بورد تعیینات به حیث رئیس کمیته انتخاب و اجرای وظیفه مینماید.
د : بورد تعیینات باید هر نوع آموزش و رهنمایی لازم را برای نماینده با صلاحیت وزارت / اداره استخدام کننده قبل از آغاز
پروسه انتخاب طبق رهنمود کمیسیون در زمینه فراهم نماید.
ماده چهارم
طی مراحل فورم های درخواستی
4
الف
اساسات درخواستی
الف : تمام درخواست دهندگان واجد شرائط باید فورمه درخواستی استندرد را بصورت مکمل ، دقیق ، بدون قلم خورده گی خانه پری نمایند.
ب : قبل از اینکه درخواست دهنده گان فورمه درخواستی را که طور درست خانه پری شده باشد تکمیل و ارایه ننمایند، هیچ یک
از کاندیدان شارت لست نخواهد شد و با هیچ یک از کاندیدان بمنظور انتخاب مصاحبه صورت نخواهد گرفت .
4 ب
توزیع و اخذ فورمه های
درخواستی
رئیس منابع بشری ، بورد تعیینات
الف: فورمه درخواستی باید به تمامی متقاضیان بدون جانبداری و حفظ بیطرفی کامل توزیع گردد.
ب : رئیس منابع بشری یا بورد تعیینات خدمات ملکی یاداشت مجموع تعداد فورمه های توزیع شده را بشکل راجستر با خود داشته باشد.
ج : فورمه هائیکه بعد از خانه پری مواصلت مینمایند با ذکر تاریخ ان ثبت گردند.
د : به هر یک از فورمه های درخواستی نمبر ثبت مشخص داده شود .
ه : فورمه های تکمیل شده به داخل دوسیه در محل محفوظ نگهداری شوند تا به استثنای کارکنان مسئول ریاست منابع بشری
یا بورد تعیینات دیگران به آنها دسترسی نداشته باشند.
و : کمیته های تعیینات وزارت ها وادارات مستقل یابورد تعیینات خدمات ملکی فورم های ناقص را رد مینماید .
ز : فورمه هائیکه نسبت دلایل مواد مندرج ردیف ( و) این طرزالعمل رد میگردد، در محل محفوظ در ریاست منابع بشری یا بورد
تعیینات بمنظور بررسی و تفتیش نگهداری گردد.
ماده پنجم
شارت لست
5 الف
هدف شارت لست ( فهرست مختصر )
الف : هدف شارت لست کاهش تعداد درخواستی های که حاوی معیارهای مکمل مورد نیاز اداره نمیباشند یعنی آنعده درخواستی هائیکه مطابق فقره ( 4 ب )در فوق رد نگردیده است.
.
5
ب
معیارهای شارت لست
کمیته های تعیینات
الف : معیارهای انتخاب مربوط به وظیفه باید قبل از آغاز پروسه انتخاب توسط کمیته انتخاب مؤافقت گردد .
ب : معیار های مربوط به شمولیت درخواستی ها باید بیطرف، بدون تبعیض، و کاملاً مرتبط به نیازمندیهای وظیفه باشد.
ج : رئیس کمیته انتخاب باید اطمینان حاصل نماید که معیار های انتخاب مرتبط به نیازمندیهای وظیفه بست بوده و قابل ارزیابی باشند.
5 ج
اسناد شارت لست
رئیس منابع بشری، بورد تعیینات،
اعضای کمیته انتخاب
الف : منشی کمیته تعیینات یا ریاست اجرائیه بورد تعیینات دوسیه شارت لست را برای هریک از اعضای کمیته انتخاب آماده مینمایند که حاوی مواد ذیل میباشد:
1 – کاپی اعلان ولایحه وظایف
- لست تمام درخواست دهندگان واجد شرایط
- کاپی تمام فورمه های درخواستی واجد شرایط
- معیارهای انتخاب
- جدول نمره دهی شارت لست و طرزالعمل معیار نمره دهی
5 د
مراحل شارت لست
کمیته های انتخاب
الف : درصورت که کاندیدان واجدالشرایط شارت لست ازمرکز وولایات بیشتر از چهارنفر باشد تابع امتحان حمایوی می گردند .
ب : امتحان حمایوی شامل سه سوال مربوط به لایحه وظایف بست کمبود بوده که هرسوال آن حایزده نمره می شود ، کاندید موفق در امتحان حمایوی حداقل (20) نمره را از مجموع سی نمره تکمیل نماید.
ج : شارت لست که اساس پروسه تعیینات رقابتی را تشکیل می دهد بائیست با دقت وتوجه همه جانبه صورت گیرد .درصورت بروز نقیصه وتلف شدن حق کاندید ، مسئولین آن مورد بازپرس قرار خواهد گرفت .
د : کمیته انتخاب کلیه درخواستی ها را مرور و مطالعه نموده نمرات را بر اساس معیارهای قبلا مشخص شده تعیین ودرج جدول نمره دهی شارت لست نماید.
هـ : درصورت که نمرات اعضای کمیته تفاوت زیاد باشد رئیس کمیته موضوع را بحث نموده وموافقت اعضارا حاصل مینماید
و : حداقل سه کاندید دارای نمرات بلند جهت انتخاب نهائی شارت لست گردد .
ز : باید به تعداد کاندیدان شارت لست شده که جهت انتخاب نهایی دعوت میشوند، توجه دقیق صورت گیرد، تا حد ممکن مصاحبه نمودن با کاندیدان مؤفق بیشتر باشد.
و : درخواست دهنده گان صرف باید براساس نمرات اعطا شده برای مصاحبه نهایی فهرست گردند.
ی : بعد از تکمیل شارت لست، کمیته انتخاب لست مختصر کاندیدان را همراه با سایر اسناد لازم به رئیس منابع بشری ارسال نماید.
– : تمام اسناد مربوط به شارت لست باید در محل محفوظ در ریاست منابع بشری یا بورد تعیینات بمنظور بررسی یا تفتیش در آینده نگهداری گردد.
– درصورتیکه کاندید ازپروسه شارت لست شاکی باشد میتواند اعتراض خودرا الی مدت سه روزبعد از اعلان نتایج به بورد رسیده گی به شکایات ارایه نماید
– بورد رسیده گی به شکایات حداکثر مدت دوروز به موضوع رسیده گی نماید .
ماده ششم
پروسه انتخاب
6 الف
دعوت کاندیدان برای مصاحبه
کمیته های تعیینات
الف : درظرف سه روز کاری بعد از ترتیب مختصر کاندیدان از جانب کمیته های تعیینات ، یا ریاست اجرائیه بورد تعیینات تمام کاندیدان شامل لست مختصررا جهت شرکت به مصاحبه دعوت نماید.
ب : دعوت برای مصاحبه سه روزقبل ازتاریخ مصاحبه صورت گیرد و باید شامل مطالب ذیل باشد:
1 : تاریخ و زمان مصاحبه
2 : ادرس مکمل محل مصاحبه
3 : اسناد و تصادیق لازم از قبیل اسناد تحصیلی وتذکره تابعیت درصورت ضرورت .
د : فورم دعوت برای مصاحبه باید در ریاست منابع بشری یا ریاست اجرائیه بورد تعیینات بمنظور بررسی یا تفتیش در آینده نگهداری گردد.
6ب
اساست مصاحبه نهائی
کمیته های تعیینات
الف : مصاحبه درتاریخ معیینه صورت گیرد .
ج : جهت انتخاب نهائی بدون استثنأ مصاحبه با تمام کاندیدان شامل شارت لست صورت میگیرد.
د : دربست رتبه اول ودوم ، شارت لست توسط یک کمیته و مصاحبه توسط کمیته دیگر انجام می شود.
هـ : دربست های رتبه سوم الی هشتم سیستم جدید و (3-10) سیستم قبلی همان کمیته ایکه لست مختصر را ترتیب مینمایند باید مصاحبه نهائی را نیز با کاندیدان انجام دهند.
ز : مصاحبه بدون جانبداری، مستقیماً مرتبط به نیازمندیهای وظیفه و قابل ارزیابی طور معقول صورت گیرد .
6 ج
پروگرام مصاحبه نهائی
کمیته های تعیینات
الف: کمیته های تعیینات پروگرام مصاحبه را ترتیب مینماید.این پروگرام شامل مصاحبه نهایی میباشد.
ب : مصاحبه شامل ده سوال مرتبط به لایحه وظایف بست بوده که از جمله شش سوال به شکل تقریری و چهار سوال آن به شکل تحریری
انجام شود .
ج : درصورت که معیارهای وظیفوی ایجاب مهارت ودانش خاص علمی وعملی را نماید ، کمیته تعیینات اشخاص مسلکی را غرض اخذ امتحان توظیف وبا کاندیدان که درامتحان حمایوی موفق شده اند مصاحبه مسلکی و تخصصی نمایند .
د : وقت پروگرام مصاحبه :
ا – برای بست های 7- 8 سیستم جدید و (6-10) سیستم قبلی به مدت ( 40 ) دقیقه .
2- برای بست های 3- 6 سیستم جدید و 3-5 سیستم قبلی به مـدت ( 50 ) دقــیقه .
3 – برای بست های دو وبالاتر آز آن به مدت ( 60 ) دقیقه
4 – البته میعاد مصاحبه برای تمام کاندیدان باید تقریباً یکسان وبه حد کافی تعین گردد، تا اطمینان حاصل گردد که تمام سوالات بصورت کامل طرح وکاندید محتوای انرا بخوبی درک کرده است
هـ : بعد از انجام هر مصاحبه، کمیته تعیینات ارزیابی مقدماتی را در مورد انجام دهند.
و : درصورت که دوکاندید نمرات مساوی اخذ نموده باشند کاندیدی که حد اکثر معیارهای مرتبط بوظیفه را تکمیل نموده باشد ویا ازقشر اناث باشد انتخاب گردد .
ز : بمجرد ارزیابی نهائی مصاحبه درظرف همان روز ، نتایج آن به همه کاندیدان پست ابلاغ گردد .
6 د
اسناد مصاحبه نهائی
کمیته های تعیینات
الف : منشی کمیته های تعیینات دوسیه مصاحبه را برای هر یک از اعضای کمیته تهیه نمایند که حاوی مواد ذیل باشد:
1 – کاپی اعلان و لایحه وظایف
2- لست تمام کاندیدانیکه شامل فهرست یا لست مختصر گردیده اند
3- کاپی فورمه های درخواستی تمام کاندیدان
4- معیارهای ارزیابی مصاحبه نهائی که قبلاً مؤافقت شده است
5- جدول نمره دهی انتخاب نهائی که ستون مشخص برای نمره دهی هر معیار را دارد
6- فورم نمره دهی .
ب : دوسیه مصاحبه حد اقل یک روز کاری قبل از آغاز پروسه انتخاب نهایی به کمیته انتخاب سپرده شود.
6 هـ
معیارهای انتخاب نهائی و جدول نمره دهی
کمیته های تعیینات
الف : کمیته انتخاب، باید از معیارهای ارزیابی مصاحبه نهائی که قبلاً مؤافقت شده است، استفاده نمایند.
ب : رئیس کمیته انتخاب در ابتدأ با اعضای کمیته بحث نموده و تصمیم اتخاذ مینماید که کدام عضوی کمیته کدام معیار را مورد پرسش قرار میدهد.
ج : رئیس کمیته انتخاب همچنان اطمینان حاصل مینماید که سوالات عادلانه وکاملاً مرتبط به معیارهای وظیفوی طرح گردیده است .
6 و
مصاحبه ها جهت انتخاب نهائی
کمیته های تعیینات
الف : با تمام مصاحبه شونده گان برخورد عادلانه ویکسان صورت گیرد.
ب : سوالات باید برای تمام کاندیدان یکسان باشد.
ج : سوالاتیکه مرتبط به وظیفه نبوده یا تبعیض امیز و غیر عادلانه تلقی گردد، به هیچ وجه از کاندیدان پرسیده نشود.
د : پرسش ها ممکن مشکل باشد، لیکن پرخاشگرانه مطرح نگردد .
هـ : سوالات طوری طرح گردد که کاندیدان بتوانند استعداد شان را تبارز دهند.
و : رئیس کمیته انتخاب باید طرح پرسش ها را رهبری نماید نه اینکه تمام جریان طرح پرسش هار را خودش تحت تسلط خود قراردهند ز : ریس کمیته باید کاندید را فرصت دهد تا کدام نکته اضافی مورد علاقه آنها را مطرح نمایند یا سوالات خویش را در اخیرمصاحبه طرح نمایند.
ط : رئیس کمیته انتخاب مسئولیت دارد تا اطمینان حاصل نماید که تقسیم اوقات مصاحبه به وقت و زمان آن تطبیق میگردد وکاندیدان انتظار نمی کشند درصورتیکه روی معاذیر چنین کار اتفاق می افتد، رئیس کمیته انتخاب بایداز کاندیدان منتظر ناوقت امده معذرت بخواهد.
ح : درصورت لزوم دید بورد تعیینات وموافقه اداره مربوط برعلاوه اعضای کمیته انتخاب از شخصیت های بااعتبارمنحیث ناظر ویا عندالضرورت تشخیص کننده توانایی های مسلکی درمصاحبه دعوت شده می تواند.
6 ز
ارزیابی نهایی
کمیته های تعیینات
الف : بعد از مصاحبه ، نظرهر عضؤ کمیته انتخاب درپروسه نمره دهی شرط است .
ب : در صورتیکه بین نمرات اعطأ شده تفاوت وجود داشت، رئیس کمتیه باید سعی نماید تا نمره عمومی را براساس شواهد دست داشته حاصل نماید. در صورتیکه مؤافقت بالای یک نمره عمومی نیز ممکن نباشد،تصمیم رئیس کمیته فیصله نهایی میباشد.
ج : در صورتیکه کدام معیار توسط امتحان یا تمرین عملی ارزیابی گردیده باشد ، نتایج آن باید با نمره که کاندید د ر مصاحبه اخذ نموده است ، جمع گردد.
د : – رئیس کمیته انتخاب فورمه نمره دهی مجموعی را باید تکمیل نماید تا درخواست دهنده گان به ترتیب مجموع نمرات اخذ شده ، درجه بندی گردند.
د : معیارهای نمرده دهی :
- بست های مرکزو ولایات درجه اول (60) نمره
- ولایات درجه دوم (55) نمره .
- ولایات درجه سوم (50) نمره
- دربست های دارای شرایط تحصیلی حداقل صنف دوازدهم به مراجعه کننده گان، دارنده درجه تحصیل لیسانس(1)نمره مافوق لیسانس وماستر (2) نمره ودکتورا(3)نمره اضافه گردد .
- برای تجارب کاری بخش های پالیسی سازی طراحان ، استراتیژی ، قانون گذاری ، رهبری واداره ادارات بزرگ دولتی بمقابل هردوسال تجربه بالاترازاندازه مطالبه شده درلایحه (3) نمره که میعاد نهایی آن ازده سال بیشتربوده نمی تواند.
- برای تجارب کار اجرائیوی بمقابل هرسه سال بالاترازاندازه مطالبه شده درلایحه بست مربوط (1) نمره که میعاد نهایی آن ازده سال بیشتر بوده نمی تواند.
6 ط
گزارش انتخاب نهایی
رئیس کمیته انتخاب، رئیس منابع بشری و
الف: در ظرف یک روز کاری بعد از تکمیل مصاحبه ها ، رئیس کمیته انتخاب گزارش را به رئیس منابع بشری یا به رئیس بورد تعیینات
ارایه مینماید و در آن تقرر کاندید را که نمرات مجموعی بلند اخذ نموده اندغرض تقرر پیشنهاد مینماید.
ب : رئیس کمیته تمام اسنادی راکه در جریان پروسه انتخاب نهایی از آن استفاده گردیده است جمع آوری و به شخص مسؤل می سپارد .
ج : در صورتیکه رئیس بورد تعیینات ، یارئیس منابع بشری درمورد گزارش و اسناد پروسه انتخاب نهایی. و شیوه اجرای پروسه متردد باشد :
1- موضوع را با رئیس کمیته انتخاب بحث نماید
2- در صورتیکه مسئله با رئیس کمیته انتخاب حل نگردید، رئیس بورد تعیینات یا رئیس منابع بشری و در اداره محلی رییس دفتر ساحوی کمیسیون تصمیم گیرنده می باشد .
د : تمام اسناد مربوط به تعیینات رقابتی باید در محل محفوظ در ریاست منابع بشری یا بورد تعیینات بمنظور بررسی و تفتیش در آینده نگهداری گردد.
هـ : کاندیدانیکه دریک بست موفق نگردیده اند می توانند درهمان پست یا بست دیگر بعد از سپری شدن یکسال و یا ارتقاء ظرفیت مجدداً شامل پروسه رقابت گردند .
و : کاندیدان که دریک بست نمرات معیاری را تکمیل نکرده باشند به استثنائی جز فوق درهربست پائین ترتابع پروسه رقابت شوند .
ز – درخواست دهنده گان که معلومات نادرست را در فورمه های درخواستی شان ارایه مینمایند،- درصورت ثابت شدن آن انتخاب و تقررآنها باطل اعلان می گردد
ماده هفتم
تعیینات
7 الف
اساسات
بورد تعیینات و ریاست های منابع بشری
الف : بست های رتبه 3 و پائینتر، با درنظرداشت نتایج شامل فقره ( 6ز و 6 ج ) کاندید پیشنهاد شده ، تعیین خواهد گردید .
ب : در صورت تقرر بست های رتبه 2 و بالاتر، پیشنهاد به رئیس جمهور جهت منظوری ارایه می گردد .
ج : صلاحیت تقرر بست ها قرار ذیل میباشد:
1 – بست دوم و بالاتر از آن : بر اساس پیشنهاد کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی و حکم شخص رئیس جمهور و یا معاونین آن طبق فرمان مربوط در زمینه .
2 – بست های ( 3 الی 10) سیستم قبلی و(3الی 8 ) سیستم جدید ادارات مرکزی وبست های ( 3 الی 5) ولایات ، مقام وزارت و مقام ریاست اداره مستقل مربوطه.
3 – بست های 6 الی 10 سیستم قبلی و بست (6) سیستم جدید ولایات والی ولایت مربوط
4- بست های 7و 8 سیستم جدید ولایات ، مقام ولایت مربوط ودرولسوالی ها ولسوال مربوط
7 ب
عدم قناعت کاندید
عدم منظوری
تعیینات
کمیت های تعیینات
الف : بعد از انتخاب نهائی اگر احیاناً کاندید به پروسه مصاحبه اظهارمخالفت نماید می توانند طی سه روز شکایت کتبی خود را به بورد
رسیده گی به شکایات خدمات ملکی تسلیم نمایند وبورد رسیده گی به شکایات بایست درظرف سه روز از بورد تعیینات طالب معلومات
و اعلان نتایج معطل قرار داده شود .
ب : درصورت که کاندیدان متعدد دریک پست نمره معیارهای بالاتر اخذنموده اند یکنفر انان که دارای معیارهای بلند مرتبط به وظیفه بوده بحیث برنده رقابت و بقیه به حیث کاندید ریزرفی شناخته شوند البته درزمینه موافقه اداره ووزارت مربوطه نیز حاصل گردد .
د : در صورت که مقام با صلاحیت پیشهاد تقرر را منظورننماید دلایل خود را کتباً ارایه نماید .
هـ : رئیس منابع بشری یا سکرتری بورد تعیینات آن پروسه انتخاب را ملغی اعلان نموده و پروسه تعیینات رقابتی جدید را براه میاندازد.
7 ج
اطلاع کاندیدان
عدم پذیرش تعیینات منظور شده
روسای منابع بشری و بورد تعیینات
الف : در صورت تقرر بست های رتبه 3 و پائنیتر، با دریافت منظوری مقام باصلاحیت استخدام کننده مبنی بر تقرر ، رئیس منابع بشری باید:
1 – کاندید موفق را در رابطه به تقرر آنها اعتبار ازتاریخ حصول منظوری کتبا اطلاع دهد .
2 – به رئیس اداره یا مسئول بست مربوط ، از تقرر کارکنان جدید رسما ًاطلاع دهد.
ب : بست های رتبه 2 و بالاتر، ریاست اجرائیه بورد تعیینات باید:
1– کاندید موفق را در رابطه به تقرر آن اعتبار از تاریخ حصول منظوری رسماً اطلاع دهد
2 – به مسئول بست مربوط ، از تقرر کارکن جدید رسما اطلاع دهد .
ج : کاپی مکتوب باید:
1- همراه با سائر اسناد مربوط به پروسه تعیینات حفظ گردد .
2 – در دوسیه سوانح مامور منحیث اسناد محرم حفظ گردد .
ج : رئیس منابع بشری یا سکرتریت بورد تعیینات ، همچنان به تمام کاندیدان غیرموفق نیزاطلاع دهد که آنها انتخاب نگردیده اند و کاپی مکاتیب را همراه با سائر اسناد پروسه تعیینات در دوسیه مربوط هریک انها حفظ نماید.
- اداره یکه شخص منظور شده را در حالیکه نماینده ذیصلاح ان در انتخاب شخص برنده رقابت شرکت نموده و انرا موقع اشغال وظیفه ندهد علاوه بر ارایه گذارش تخلف از قانون توسط کمیسیون به رییس جمهور الی یکسال از استخدام شخص دیگر در ان بست محروم میگردد.
- در صورتیکه کارکن دارای منظوری تعیینات غرض اشغال وظیفه بدون موجب قانونی حاضر نگردد، در چنین حالت برای مدت یکسال از شرکت در پروسه رقابتی و استخدام در خدمات ملکی محروم میگردد.
ماده هشتم
استخدام مجدد
8 الف
اساسات استخدام مجدد
الف : مامورین ملکی اسبق میتواند از طریق رقابت آزاد جهت تعیین در بست جدید خدمات ملکی طبق احکام قانون کار وقانون کارکنان خدمات ملکی درخواست ارایه نمایند .
ب : – کارکنی خدمات ملکی بنا بر حکم محکمه ذیصلاح ازحق کاردراداره دولتی محروم گردیده باشد نمی تواند درخواستی ارایه نماید .
ج : آن عده مامورین خدمات ملکی که از طریق رقابت آزاد تقررحاصل نموده اند . درصورت تکمیل معیارهای ارزیابی اجراات سالانه دربست های مشابه بعد از یکسال ودربست های غیرمشابه بعد از دوسال مجدداً رقابت کرده میتوانند . هرگاه نسبت به پست موجوده اش به پست پائینتر خودرا کاندید نماید مانعی ندارد .
